|  TECHNIKA
čt 19. září, svátek má Zita, zítra Oleg
Věda a technika
Tryskové proudění jsou extrémně silné vzdušné proudy v naší atmosféře 

Vzdušné proudy dosahující rychlosti 700 km/h mohou být důvodem extrémního počasí

22. ledna 2018 15:22 / NASA
 8   0
Stále častější extrémní výkyvy počasí na evropském kontinentu ovlivňuje takzvané tryskové proudění. Klimatologové zkoumali výkyvy počasí v Evropě za dobu 300 let a došli k závěru, že extrémní vzdušné proudy se výrazně změnily v polovině 60. let minulého století.

Prokazatelný vliv takzvaného tryskového proudění na extrémní změny počasí nebyl doposud příliš vědecky zkoumán ani popsán. Vědci v nejnovější studii tuto problematiku otevřeli a vysvětlili, jaký vliv má silné vzdušné proudění na měnící se evropské klima.

Tryskové proudění jsou extrémně silné proudy vzduchu v atmosféře, které dosahují rychlosti až 700 kilometrů za hodinu, tedy podobné rychlosti, kterou létají dopravní letadla. Tento druh vzdušných teplot je vyvolán zejména rozdílem teplot v různých zeměpisných šířkách.

Za jeho objevem stojí armádní letci, kteří ho zpozorovali během dlouhých letů v rámci druhé světové války. Tyto vzdušné proudy mají výrazný dopad na leteckou dopravu, kde mohou let zjednodušit a uspořit výrazné množství paliva, opačný dopad ale mají v případě, že letadlo letí proti jejich směru.

Vědci studovali letokruhy na stromech v severovýchodní oblasti Středomoří a na Britských ostrovech. Z těchto záznamů byli schopni popsat, jak se evropské klima měnilo od roku 1725 až do současnosti, a určit pozici severních tryskových proudů.

Velice silný a úzký rychlý proud vzduchu, který se pohybuje podél rovnoběžek, ve střední Evropě způsobuje pravidelné střídání počasí v podobě přechodů front a tlakových níží. Pokud je tryskový proud zvlněný, tak způsobuje silné výkyvy počasí. Čím déle zůstává proud rozvlněný, tím extrémnější je počasí.

Vlivy na počasí těchto tryskových proudů se v poslední době zabývá řada vědeckých expertů také v souvislosti s leteckou dopravou. Nedávno například odborníci zveřejnili studii, která se zabývala přibývajícími případy silných turbulencí během letů.

Tryskové proudění má totiž za následek turbulence stupnice 5, což znamená, že vše, co v letadle není připevněno, se začne pohybovat. Tyto turbulence jsou velice nebezpečné a mohou na palubě letadla způsobit řadu škod a zranění. Problémy ale mohou mít také speciální letadla, která se pohybují ve velkých nadmořských výškách (Čtěte: Největší letadlo světa s unikátní konstrukcí bude vynášet rakety do stratosféry).

Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu