|  TECHNIKA
ne 24. listopadu, svátek má Emílie, zítra Kateřina
Auto
Jet za dieselem bez filtru pevných částic je hodně otravné. Jenže podle Fordu najdeme v českém provozu desítky tisíc podobně otravných aut.  

Po českých silnicích jezdí přes 75 000 Fordů s odstraněným filtrem pevných částic. Ekologii to vážně neprospívá.

20. února 2015 06:54 / ebay.com
 0   0
Když se kvůli přísnějším emisním limitům začaly hromadně do aut montovat filtry pevných částic, tu a tam se objevil názor, že to je špatná cesta, že jde pouze o časovanou bombu. On totiž takový filtr pevných částic není vůbec levná záležitost a bylo dlouho dopředu jasné, že jakmile odejde, nemalá část majitelů už nový nekoupí. Proč taky, vždyť auto bez problémů dále jezdí.

Dokonce se na českém trhu objevily společnosti, které si na odstraňování filtru pevných částic postavily svůj byznys. Jednoduše dají filtr z výfukového potrubí pryč a přeprogramují řídicí jednotku, aby nepovažoval tento zásah za poruchu. A je po problému. Tedy alespoň na první pohled.

Problém je ovšem s legislativou. Za pár měsíců vstoupí v platnost emisní norma Euro 6, jenže auto bez filtru pevných částic neplní ani normu Euro 4. A takové auto pak neodpovídá homologaci a nemůže být provozováno na pozemních komunikacích. Ford přišel s informací, že jenom v případě modelů této značky jezdí po českých silnicích na 75 000 automobilů, které už mají filtr pevných částic odstraněn a že to je pro Ford silně znepokojující.

Není se čemu divit. Na jedné straně totiž EU zásobuje automobilky stále novými předpisy a ty musí investovat miliardy dolarů do toho, aby se stále dařilo snižovat gramy vypuštěných emisí. Na straně druhé ale nikdo nic nedělá při kontrole a nikomu nevadí, že jsou firmy, které na tomto vydělávají.

Český Ford se rozhodl s touto situací něco dělat a vyhlásil akci, v rámci které zkontroluje přítomnost filtru pevných částic v autě, případě jeho účinnost, a pokud filtr v autě nebude, namontuje vám ho zpět a zájemce může využít slevu 20 %. Konkrétně se to týká aut starších pěti let.

Časy, kdy byl filtr pevných částic záležitostí za desítky tisíc korun jsou pryč, ale pořád i po slevě zaplatí zákazník, který dobrovolně přijede na tuto kontrolu Fordu třeba s modelem Mondeo 2.0 TDCi zhruba 12 000 Kč. A to může být problém, protože kdo dnes chce jen tak dobrovolně dát takové peníze do auta, které funguje, že ano.

V sousedním Německu a Rakousku se přítomnost filtru pevných částic kontroluje a pokud je něco v nepořádku, je připravena pokuta až tisíc euro. Od ledna příštího roku se údajně chystá zpřísnění trestů také na českých silnicích.
| Magazín PLUS+
Zavřít reklamu