Jednoduchý organismus vědci dokázali probudit po více než dvaceti tisících letech v ledu

Organismus byl zmražený více než dvacet tisíc let. Vědcům se podařilo neuvěřitelné

09. června 2021 14:45 / Phys
Zmražení a opětovné rozmražení živého organismu nebo člověka je spíše výjevem ze sci-fi filmů. Dosud vědci nenašli způsob jak znovu přimět k životu tvora, který by byl zmražený v ledu. Nyní se jim však podařilo oživit jednoduchý organismus, který byl uvězněn v ledu neuvěřitelných 24 tisíc let.

Přestože již dnes existují společnosti, které nabízejí možnost nechat se zmrazit, je to stále zatím jednosměrná cesta do neznáma. Dosud totiž neexistuje způsob, jak zmraženého člověka opět přivést k životu a stejně tak je tomu u všech složitějších organismů. Přesto však vědci nyní udělali v této oblasti značný pokrok, když se jim podařilo oživit tvora, který byl v ledu zmražený desetitisíce let.

Drobné organismy, které vědci probudili ze zmrazeného spánku, byly uvězněny na Sibiři. Studie výzkumu, během kterého vědci probudili zpět k životu tvora, jež byl v trvale zmrzlé půdě uvězněný více než 24 tisíc let, byla publikována v odborném časopise Current Biology.

Tisíce let v permafrostu

Tento organismus patří do třídy takzvaných pijavenek a byl objeven v řece Alayeza v arktické oblasti Ruska v hloubce asi 3,5 metru pod povrchem permafrostu. Po rozmražení se vědcům podařilo organismus rozmnožit a následně díky radioakarbonové metodě určili jeho stáří.

Vědci k výzkumu uvedli, že tyto drobné organismy dokáží ve stavu takzvané kryptobiózy přežít prakticky neomezeně dlouhou dobu. Pijavenky jsou navíc známé svou extrémní odolností. Tento drobný tvor je například imunní vůči změně DNA vlivem radioaktivního záření, dokáže přežít dlouhou dobu bez kyslíku, potravy a vody.

Zvláštní organismus

Pijavenky se rozmnožují výhradně nepohlavně, pohlavní rozmnožování u nich nikdy nebylo pozorováno už z toho důvodu, že nikdy nebyla prokázána existence samců. Samice produkují partenogeneticky vajíčka s diploidním genomem, která tedy již nejsou oplozena a rovnou se z nich vyvíjí nové pijavenky. Skutečnost, že nedochází k pohlavnímu rozmnožování u žádných pijavenek, znamená, že se takto nerozmnožoval ani jejich společný předek před cca 40 miliony lety. Dále čtěte: (Na pobřeží Ghany bylo objeveno obrovské množství uhynulých tvorů. Příčina je pro biology záhadou).