Magmatická hornina ze samých počátků Země byla objevena v Grónsku

Vědci objevili magma ze samých počátků Země. Hornina je stará nejméně čtyři miliardy let

15. března 2021 15:21 / Depositphotos
Před 4,5 miliardami let, tedy v raném stádiu Země, byl povrch naší planety zkorodovaný od silných větrů a na mnoha místech vytékalo rozžhavené magma. Přestože se vědci domnívali, že na povrchu planety nezbylo nic z této doby, opak je pravdou. V Grónsku totiž objevili kus magmatické horniny, která pochází ze samých počátků vzniku Země.

Povrch naší planety byl před miliardami let velice nehostinným místem, které bylo bičováno silnými větry, na mnoha místech vybuchovaly sopky a vytékalo žhavé magma. Vědci se dříve domnívali, že na povrchu z tohoto období, tedy z raných počátků planety, na jejím povrchu nic nezůstalo. Jak ale ukazuje nejnovější objev, mýlili se.

Vědecký tým z University of Cambridge ve Velké Británii a Carleton University v Kanadě analyzoval horniny z oblasti Grónska a odhalil geologické linie, které naznačují, že jedna z magmatických hornin je pozoruhodně stará. Bližší analýza izotopů železa ukázala, že v prášku čedičové horniny se ukrývá mnohem více, než původně předpokládali.

Grónský čedič

Čedič odebraný ze severní části Grónska s vysokým obsahem wolframu totiž pochází z různých částí zemského pláště z doby, kdy byl prakticky celý povrch planety roztavený a následně ztuhl. Tato grónská oblast je známá tím, že se zde nacházejí nejvíce letité horniny na planetě, které jsou staré nejméně 3,7 miliardy let.

Tuto oblast Grónska vědci díky unikátním geologickým nálezům zkoumají již téměř padesát let. Výzkumníci se zde snaží získat poznatky o tom, jak se formují planety, stejně jako hledají odpovědi na nezodopovězené otázky ohledně vzniku naší planety. Geologické materiály starší více než miliardu let je totiž velice obtížné na povrchu Země najít.

Dospívající planeta

V rámci předchozích výzkumů hornin z této oblasti vědci analyzovali izotopy hafnia a neodymu, které vznikaly v rozžhavené zemské kůře před 3,7 miliardami let. Vědci z těchto hornin dokáží určit jednotlivá období mladé Země, během kterých rozžhavená zemská kůra pozvolna tuhla a naše planeta dospívala. Dále čtěte: Na pobřeží Kanady vědci objevili vzácnou horninu. Pochází z dávno ztraceného kontinentu.

Témata: Země, magma, planeta, hornina