Nový druh želvušek ve tmě svítí poté, co absorbuje velké množství záření

Vědci objevili nový druh extrémně odolných želvušek. Absorbují smrtící množtví ultrafialového záření a ve tmě svítí

16. října 2020 12:02 / H R. SUMA ET AL.
O extrémní odolnosti kmene živočichů zvaném želvušky se ví již dluhou dobu. Tito drobní živočichové dokáží přežít v podmínkách, ve kterých by všichni ostatní tvorové okamžitě zahynuli. Nyní vědci objevili zcela nový druh želvušek, které absorbují smrtelnou úroveň ultrafialového záření a ve tmě jejich těla září.

Takzvané želvušky jsou považovány za nejodolnější tvory na naší planetě. Vyskytují se jak na ledovcích, tak na pouštích celého světa, některé osídlují moře či sladké vody. Tento drobný organismus je tvořen pěti segmenty a vyznačuje se obrovskou odolností v těch nejtěžších podmínkách.

Živočišný kmen je tvořen nejméně 1 300 druhy, které se souhrnně označují tardigrady. Nyní přibyl jeden nový druh, jenž byl nedávno objeven a pojmenován Paramacrobiotus BLR.

Smrtelné množství záření

Zcela nový druh želvušek se od ostatních liší tím, že dokáže absorbovat enormní množství ultrafialového záření a ve tmě pak dokonce svítí temně modrým světlem. Želvuška vyzařuje modrou barvu po kontaktu se smrtícími úrovněmi ultrafialového záření a vědci se domnívají, že se jedná o určitý druh biologické ochrany.

Přeměna škodlivého záření

Vědci, kteří nový druh objevili, si nejsou přesně jisti, co se v tělech želvušek odehrává a jaký chemický proces způsobuje, že vyzařují modré světlo, ale výzkum naznačuje, že tardigradové nějakým způsobem dokáží absorbovat nebezpečné záření a přeměnit ho na neškodné modré světlo.

Podle závěru testu nedošlo k žádné významné změně v počtu kladených vajec, jejich líhnivosti a době líhnutí mezi vzorky vystavenými UV a vzorky Paramacrobiotus BLR nevystavenými UV záření. Tento fakt naznačuje, že želvušky dokáží absorbovat obrovské množství záření a v rámci své populace prosperovat. Výzkum těchto živočichů by mohl vědcům ukázat cestu k novým technologiím. Dále čtěte: (Svého hostitele zahubí velice zvláštním způsobem. Biologové objevili podivného parazita).