|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Věda a technika
Letoun X-59 bude testovat nové možnosti nadzvukových civilních letů 

Experimentální letoun americké NASA překonal poslední překážku k návratu nadzvukových civilních letů

22. prosince 2019 08:56 / NASA
 77   0
Pokusy o nadzvukové dopravní létání z šedesátých let minulého století skončily neúspěchem kvůli obrovskému hluku, který vydává letoun překonávající rychlost zvuku. NASA nadzvukové létání pro cestující vrátila do hry a zahájila projekt experimentálního letounu X-59. Nyní byla schválena finální výrobní konfigurace stroje.

V 60. letech 20. století měl první nadzvukový dopravní letoun změnit koncepci mezinárodního cestování. Stroj Concorde dokázal zvládnout trasu New York-Paříž za méně než 3,5 hodiny, tedy přibližně polovinu doby, kterou potřebovaly k překonání vzdálenosti mezi městy konvenční stroje.

Přes všechnu euforii z nadzvukových letů se ale záhy objevily vážné problémy, které spolu s havárií stroje Concorde vedly k ukončení nadzvukových civilních letů. Americká NASA veří, že dokáže civilní nadzvukové lety vrátit zpět svým projektem experimentálního tichého nadzvukového letounu X-59

Technologie XS 59 Quiet SuperSonic (QueSST) experimentálního letounu spočívá ve specifickém designu, který má omezit hlasitý třesk, jenž vydávají letouny překonávající rychlost zvuku. Ambiciózní projekt je výsledkem dlouhých let výzkumu a vývoje a nyní překonal poslední technickou překážku před zahájením výroby zkušebního letounu.

Projekt byl zahájen v únoru 2016, přičemž pro NASA letoun vyvíjí společnost Lockheed Martin. Očekává se, že letoun bude mít cestovní rychlost 1510 km / h a bude létat v letové hladině 16 800 m. Nadzvukový stroj by měl vydávat třesk na úrovni zhruba 75 decibelů.

Podle NASA je tedy pravděpodobné, že X-59 zahájí svůj první zkušební let již v roce 2021. Proudový letoun sice bude generovat rázové vlny, ale mnohem tišší, než vydávají běžné nadzvukové stroje.  Dále čtěte: NASA ukázala experimentální letoun. Je jedním z prvních letounů na elektrickou energii.

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu