|  HOBBY
ne 8. září, svátek má Mariana, zítra Daniela
Ostatní
I nejnovější rallyové speciály pohání zatím „jen“ benzín 

Baví vás automobilové závody? Připravte se na to, že s příchodem elektřiny budou motory řvát jinak

30. prosince 2019 10:05 / Peugeot
 4   0
U některých motoristických sportů, např. rallye či okruhy nastanou v příštím roce změny. S příchodem nových emisních norem platných pro sériové vozy, dochází k vývoji strategie automobilek směrem k elektromobilitě a trend zcela nehlučných elektromotorů proniká i do sportů, kde jsme dosud byli zvyklí, že motory mohutně burácí a benzín teče proudem.

Není tajemstvím, že elektrický pohon pronikl už před několika lety do světa formule. Má to samozřejmě své opodstatnění. Elektromotor zrychlí z nuly na sto takřka okamžitě a nutno podotknout, že jedná se o zrychlení opravdu impozantní. Tedy atraktivní podívaná pro fanoušky je zaručena. Ti, kdo si libují v ohromujícím řevu motorů, si sice na své nepřijdou, nicméně o vzrušení v těchto závodech není nouze. Vždyť závodní rychlost elektrického monopostu se pohybuje kolem 300 km/h!

Nevýhodou však je, že tuto rychlost dokáže vůz vyvíjet je řádově desítky kilometrů, v závislosti na kapacitě baterie. Ani ta největší baterie, které současná elektrická závodní auta používají, mu nedovolí ujet na jedno nabití více než 300 kilometrů. Pak je nutné vůz dobít, a to bohužel nějakou chvíli zabere.

Elektromobil tak z podstaty vyhovuje automobilovým disciplínám odvíjejících se na kratších vzdálenostech, jako jsou právě e-formule či rallycross. Podniky typu Rallye Dakar nebo vytrvalostní závody, by se tak mohly ocitnout mimo hlavní elektrické toky. Ovšem zdání klame, elektromotor si totiž našel cestu i tam, kde byste ho nečekali. Například na nejtěžší vytrvalostní závod na světě, 24 hodin Le Mans, se už elektrické motory dostaly.

Matador vytrvalostních závodů, značka Peugeot oznámila, že se v roce 2022 do Le Mans vrátí, a to s elektromotorem, který bude spolu s klasickým benzínovým agregátem pohánět závodní speciál, vůz kategorie Hypercar, tedy kategorie, kam spadají auta s hybridním pohonem. Není třeba se obávat, že zvuk motorů zmizí. O ten se totiž postará benzínový motor, elektromotor pak pomůže s navýšením výkonu vozu či ušetřením paliva, např. při zajíždění do boxů.

Zajímá vás, jak moc bude elektrickým proudem zasažen motoristický sport v Česku? Naše nejpopulárnější automobilová disciplína – rallye – zatím nevypadá, že by se chystala na masivní elektrifikaci. První vlaštovky, jako například elektrický rallový Opel, tu jsou, ovšem stále se jedná o takřka ojedinělý výskyt a je zřejmé, že příznivci řvoucích motorů minimálně v roce 2020 mohou zůstat v klidu. A co víc, i značky, které jinak elektromotory prosazují, v rallye stále spoléhají na benzín. Příkladem je zmíněný Peugeot, který jak bylo výše řečeno, horečně vyvíjí hybridní speciál pro okruhové závodění. Pro rallye si totiž francouzská automobilka připravila benzínový stroj, Peugeot 208 Rally4. Jeho motor je sice menší a úspornější než u jeho předchůdce, nicméně stále slibuje zajímavé výkony. Nový vůz vyjede na světové rallyové tratě už v roce 2020 a očekává se, že se objeví i v ČR.

Popisky:
01_foto01: I nejnovější rallyové speciály pohání zatím „jen“ benzín
01_foto02: Motoristický sport čekají v budoucnu změny
01_foto03: Rallye je v ČR nejpopulárnější automobilovou disciplínou
01_foto04: Pro některé sporty, jako např. Rally Dakar, se elektřina zatím nehodí

Fotogalerie
Anna Novotná | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu