|  ZPRÁVY
pá 22. listopadu, svátek má Cecílie, zítra Klement
Domácí
Lidé nemají ani na elektřinu, natož na elektromobily, říká Alexandr Vondra 

Konec spalovacích motorů v EU se blíží. Běžný člověk si zatím elektromobil nemůže dovolit, říká Alexandr Vondra

25. ledna 2022 08:38 / ODS
 0   0
Evropská unie plánuje zákaz prodeje spalovacích automobilů na rok 2035, což by mohlo znamenat, že auto, jak ho známe dnes, si v budoucnu již nekoupíme. Není přitom první, kdo s takovým zákazem přichází. A to dokonce ani v Evropě. Například Norsko plánuje uvést zákaz do praxe již o 10 let dříve, tedy v roce 2025, tedy za necelé čtyři roky.

Podle serveru asb-portal.cz je Norsko na rozdíl od České republiky v zavádění elektromobility lídrem. Koupi elektromobilů i hojně dotuje, aby podpořila již tak silně ekologické smýšlení svých občanů. Podíl elektromobilů v zemi je dokonce už tak velký, že museli upustit od některých výhod pro majitele elektromobilů, mj. např. od bezplatného parkování.

Stejně jako Norsko, které je výrazně před ostatními zeměmi Evropské unie, i Česká republika nabízí na koupi elektromobilů řadu dotací a výhod. Zatím ale pouze pro podnikatele a firmy. Podle europoslance Alexandra Vondry to ale nebude stačit. Běžný člověk totiž nemá šanci si kvůli vysoké ceně elektromobil pořídit. Chybí nejen finance, ale i napájecí stanice. „Kdo má vilu, fajn, ale ti, co žijí v panelácích, mají smůlu,“ poznamenal europoslanec ve vysílání pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS.

Podle Vondry má v současné době řada lidí problémy, aby vůbec zaplatila za elektřinu. On sám by systém přechodu ze spalovacích motorů na elektroauta zvolnil. Aktuální cena elektromobilů je podle něj stále velmi vysoká a lidé si je nemohou dovolit. „Začali znovu topit uhlím a petkama, protože nemají ani na elektřinu," připomněl Vondra chování lidí poté, co se rapidně zvýšily cen elektřiny a plynu.

Investor Radovan Vávra nevidí situaci tak černě a je přesvědčen, že se v několika málo letech cena elektromobilů výrazně sníží, stejně jako tomu bylo v minulosti například u televizorů s plochou obrazovkou. „Za tři roky bude elektrická škodovka stát stejně jako dieselová," odhadoval Vávra.

Česko by se podle něho mělo už brzy zaměřit na řešení otázky zdejšího autoprůmyslu. Rozhoduje se o tom, jakým směrem se vydá. Pokud by dál převládaly továrny na auta se spalovacími motory, tak by to znamenalo blížící se konec výroby. „Ještě zhruba 15 let by se vyráběla auta, která by se vyvážela například do Indie či Vietnamu, ale poté by následoval konec," řekl v pořadu pro CNN Prima NEWS. Česku by doporučil zbudovat například továrnu na baterie do elektroaut. „Předchozí vláda k tomu neudělala nic, stejně jako v jádru," poznamenal Vávra.

Alexandr Vondra Vávrův nápad podporuje a doplnil, že o stavbu továrny na elektroauta bude česká vláda usilovat. „Přejeme si, abychom tu měli ‚gigafactory’. Nechceme si nechat ujet vlak," uvedl Vondra. Dodal však, že celkový přechod na elektromobilitu v rámci Evropské unie považuje za příliš rychlý a neprovázaný s energetikou.

"A jak by mohla v horším případě vypadat elektromobilita v praxi? Tak, že v USA něco vymyslí, v Číně to vyrobí a v Česku si to pak drahé peníze občan koupí. Pokud na to ovšem bude ještě mít," shodli se v nadsázce oba diskutující. Plány EU jsou vražedné. Zastavme je, dokud je čas, varuje europoslanec.

Zdroj: asb-portal.cz, cnniprima.cz.

Ilona Cílková | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu