|  ZPRÁVY
pá 22. listopadu, svátek má Cecílie, zítra Klement
Domácí
Automobilky po celé Evropě čelí nedostatků surovin  

Vedle kritického nedostatku čipů drtí automobilky další nečekaný problém

27. října 2021 06:31 / Pixabay Jay Lamping
 0   0
Špatná zpráva pro Čechy, kteří si chtějí koupit ojeté auto. Ceny ojetin šplhají vzhůru a pravděpodobnost, že by šly v dohledné době dolů, je prakticky nulová. Ojetá auta v Česku budou nejen zdražovat, ale navíc hrozí i jejich nedostatek.

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním letošním pololetí stoupla meziročně o takřka 16 procent na 245 tisíc korun. A vypadá to, že ojetá auta budou zdražovat i nadále.

Automobilky totiž čelí celosvětově dalšímu závažnému problému. Vedle kritického nedostatku čipů, který zastavil výrobu například ve Škodě Auto, čelí rostoucím potížím se zajištěním dodávek hořčíku. Hořčík je přitom zcela nepostradatelná součást každého auta. Bez něj si prakticky nelze představit výrobu hliníkových slitin a plátů, které dělají auto autem, neboť jsou obsaženy v kdejaké součásti vozu, od volantu, přes nádrž na pohonné hmoty až po motor. 

Zhruba 85 procent globálních dodávek hořčíku ovšem zajišťuje Čína. Ta se v současnosti potýká s obdobou energetické krize, která svírá Evropu. Rusko částečně přesměrovalo své dodávky plynu z Evropy právě do Číny právě proto, aby Číně pomohlo zmírnit její energetickou krizi. Ta ovšem i tak páchá značné škody, neboť Čína musí kvůli příliš drahé a hůře dostupné elektřině omezovat třeba právě i výrobu hořčíku.

Již řadu měsíců sužuje automobilky po celém světě zmíněný “čipový hladomor”, nyní se tedy postupně přidává také “hořčíkový hladomor”. Ten tak může protáhnout trápení automobilek o další měsíce. V Česku by tak mohl společně s “čipovým hladomorem” připravit o práci až desetitisíce lidí. A zároveň způsobit situaci, kdy zachovalé ojetiny budou mít vyšší cenu než zcela nová auta. Pokud ovšem vůbec budou k mání.

Už několik dní všechny závody společnosti Škoda Auto nevyrábějí vozy kvůli nedostatku čipů. I v okolních státech se automobilky potýkají se stejnými problémy jako Škoda Auto. Linky pozastavují, nebo vyrábí jen některé modely, pro které mají dost dílů. Řidiči v panice vykupují příměs do motorů AdBlue. Největší továrnu v Evropě drtí drahý plyn.

Zdroj: kurzy.cz.

Ilona Cílková | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu