|  ZPRÁVY
pá 22. listopadu, svátek má Cecílie, zítra Klement
Domácí
Auta pro bohaté by tak na rozdíl od těch pro chudší nemusel tolik zdražit 

Spravedlnost po evropsku. Auta pro bohaté by nemusela tolik zdražit

05. září 2021 10:43 / Depositphotos
 0   0
EU zvažuje drastické zpřísnění cílů snižování emisí CO2 z dopravy a faktické vyřazení spalovacích motorů z trhu nových aut do roku 2035. Itálie teď žádá výjimku pro Ferrari a Lamborgini. Pokud ji dostane, auta pro bohaté by tak na rozdíl od těch pro chudší tolik nezdražovala.

Italská vláda usilovně v Bruselu lobuje za to, aby se na vozy Ferrari a Lamborghini po roce 2035 nevztahoval zákaz prodeje aut používajících spalovací motory. Tento zákaz plošně navrhuje Evropská komise v rámci klimatického baličku „Fit for 55“, jejž představila letos v červenci. Itálie u Evropské komise argumentuje tím, že vozy značek Ferrari a Lamborghini, tedy zástupci třídy luxusních sportovních aut, představují jen velmi úzkou výseč celého automobilového trhu.

Luxusní sportovní vozy přitom využívají silné motory a vypouštějí tak při své jízdě do ovzduší znatelně nadprůměrné množství škodlivin. Tyto vozy jsou však opravdu vyráběny jen v poměrně malém počtu, což omezuje možnost benefitu v podobě výnosů z rozsahu realizovaných na základě přebudování příslušných výrobních kapacit na nový druh pohonu.

Pod značkou Ferrari se loni prodalo celosvětově zhruba 9100 vozů, zatímco těch se značkou Lamborghini si motoristé pořídili přibližně 7400.

Pokud se italské vládě podaří výjimku v Bruselu prolobbovat, bude z ní těžit zejména značka Ferrari. Tato automobilka totiž dosud nevyrábí jediný plně elektrický model a celkově nástup elektromobility zaspala. První plně elektrické Ferrari by se mělo začít prodávat až v roce 2025.

„Pokud by se na vozy třídy luxusních sporťáků výjimka nakonec skutečně vztahovala, znamená to, že drahá auta, která si nyní pořizují bohatí lidé či snobové, by v příštích letech zdražovala mnohem pomalejším tempem než auta levnější, na něž se výjimka vztahovat nebude. Jednoduše proto, že spalovací pohon je výrobně citelně levnější než pohon elektrický či hybridní. Došlo by tak z principiálního hlediska k sociálně jen obtížně přijatelné situaci, kdy by případná prolobbovaná výjimka dále rozevírala nůžky mezi bohatými a chudšími, tentokrát specificky v prostředí automobilového trhu," upozorňuje ekonom Lukáš Kovanda. Poslanci chtějí páchat dobro. Jenže problému nerozumí a většina lidí kvůli tomu výrazně zchudne.

Zdroj: lukaskovanda.cz

Fotogalerie
Ilona Cílková | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu