Pozor na zavádějící telefonáty dodavatelů energií. Spotřebitelé často naletí
Českým domácnostem by mohly na podzim před příští topnou sezonou zlevnit plyn a elektřina. Důvodem je pokles cen na velkoobchodních burzách v důsledku koronavirové krize.
V rostoucí míře nyní současné krize a očekávání nižších cen využívají šibalové z řad dodavatelů energií. Po telefonu zákazníkům, často starším lidem a seniorům, představují levnější nabídky s odkazem na právě pokles cen energií kvůli pandemii. I odpověď „ano“ na nevinnou otázku přitom může vést k nechtěnému uzavření nevýhodné smlouvy.
Operátoři na druhé straně jsou proškolení a otázky formulují tak, že telefonátem zaskočený člověk nevědomky uzavře novou smlouvu. Pokud se něco takového stane a člověk si po zavěšení uvědomí, že něco není v pořádku, může se bránit.
Zákon výslovně nepožaduje, aby byla smlouva o dodávkách energií v písemné podobě. Proto ji lze sjednat i ústně, třeba zrovna prostřednictvím telefonu. Jde o takzvanou distanční smlouvu. Toho neváhají využívat někteří dodavatelé energií nebo jiní obchodníci.
Nemusí jít přitom jen o neznámé dodavatele. V některých případech volají i zavedené a známé energetické společnosti. Celý průběh může být zpočátku velmi nenápadný. Operátoři se představí, vysvětlí výhodnou nabídku a prezentují slevu. Pokud osloveného nabídka zaujme a vyžádá si její zaslání písemně, může se stát, že za několik dnů u něj zazvoní kurýr se smlouvou a nebude chtít odjet, dokud se smlouva nepodepíše. V takové situace je snadné podlehnout nervozitě a nátlaku.
Odstoupení či výpověď smlouvy o dodávkách energií nesmějí být podle energetického zákona spojené s žádnou sankcí. Proto si šibalští zástupci dodavatelů vymysleli fintu – v některých případech se neuzavírá přímo smlouvu o dodávkách energií, nýbrž oslovený souhlasí s přihláškou do aukce pořádané někým jiným, než je dodavatel energií. Když si vše rozmyslí, je mu opět naúčtována vysoká smluvní pokuta.