Několik užitečných tipů na jarní údržbu vozu. Mohou vám ušetřit spoustu starostí a peněz!
Námraza, spousta soli a všudypřítomná vlhkost nemají dobrý vliv na mnoho dílů vašeho automobilu a není dobré jarní údržbu příliš podceňovat. Základní servis můžete provést svépomocí, nebo v autorizovaném servisu vaší značky vozu.
Pneumatiky, geometrie a brzdy
Přezutí v jarních měsících je samozřejmostí, avšak někteří řidiči ve snaze ušetřit, takzvaně dojíždějí staré zimní pneumatiky. Tuto praktiku rozhodně nedoporučujeme, ale naštěstí těchto případů rok od roku ubývá. Pokud tedy patříte do té početnější skupiny těch kteří přezouvají, tak při doporučujeme prohlédnout zimní gumy, zda nejsou na vnitřní, nebo vnější straně neúměrně ojeté. To by totiž mohlo znamenat, že nemáte v pořádku geometrii a v takovém případě je vhodné ji nechat zkontrolovat. Stejně tak, pokud automobil při jízdě na přezutých letních pneumatikách takzvaně nedrží stopu a má tendenci táhnout k levé nebo pravé straně.
Při výměně pneumatik je také dobré prověřit brzdové destičky a kotouče. Toto je spíš práce odbornější se kterou vám poradí v každém servisu, kde na základě tloušťky destiček i kotoučů technik doporučí jejich výměnu. Neméně důležité je také opticky prověřit množství brzdové kapaliny.
Autobaterie dostává v zimě zabrat
Běžné autobaterie vydrží v provozu od tří do pěti let, podle náročnosti podmínek ve kterých pracuje, a také v závislosti na dodržování určitých zásad, které prodlouží její životnost. Baterie by například měla být před každou zimou plně nabitá, v opačném případě dochází vlivem mrazů k jejímu ničení.
Technik v autoservisu, změří baterii speciálním zátěžovým testem a zjistí jaké baterie dává napětí a případně ji dobije. Pokud nechcete navštěvovat servis, mělo by postačit baterii nechat dobít, minimálně tak předejdete tomu, že vám při prvních mrazech v následující zimě vypoví službu.
Dostatek provozních kapalin je základ
Zimní měsíce jsou obecně náročnější na provoz, ať už se jedná o zátěž motoru a spotřebu oleje, nebo neustálé ostřikování předního okna a stírání nečistot. Měli byste při jarní údržbě zkontrolovat a doplnit všechny kapaliny.
V první řadě se jedná o výše zmíněný olej, kapalinu do ostřikovačů a chladící kapalinu. Při kontrole oleje je také vhodné prohlédnout motorový prostor, zda někde olej neuniká. Stejně tak by se měl kontrolovat okolí doplňovacího víčka, jestli kolem něj není nadměrné množství oleje, které by mohlo naznačovat problém jako je například prasklé těsnění hlavy motoru.
Co se týká kapaliny do ostřikovačů, není potřeba ji měnit, protože zimní směs vám v teplejším období určitě neuškodí, jen je potřeba dát pozor na dostatečné množství.
Klimatizace a kabinový filtr
Vzduchový systém vozu, zejména pokud neprochází pravidelnou údržbou, může být zdrojem nečistot, alergenů, roztočů a dalších zdraví ohrožujících látek. To je jeden z důvodů, proč by se měl každý rok na jaře kontrolovat. V zimně většina z řidičů nevyužívá klimatizační část ale pouze ohřívání pomocí topení. V letních měsících začíná pracovat klimatizace a ta může do vozu šířit prach, zápach a spoustu dalších nežádoucích látek.
Je dobré začít výměnou kabinového filtru, který je většinou plný nečistot a pokud ji absorbuje příliš, začnou se šířit právě do kabinového prostoru vašeho vozu. Filtr však nevyžaduje výměnu každý rok, ale záleží na četnosti užívání vozidla. Běžný filtr by měl vydržet nájezd zhruba 30 000 km.
Další důležitou částí je výparník klimatizace. Ten je zodpovědný za ochlazování vzduchu proudícího do kabiny. Jeho znečištění se projevuje zejména nepříjemným zápachem a v horším případě snížením účinnosti celého systému, který může mít následně negativní vliv na spotřebu vozu. Účinné čištění je však možné pouze v servisu zabývajícím se údržbou klimatizačních jednotek. Běžná cena za tento úkon se pohybuje od 500 do 1000 korun podle náročnosti a doby trvání.
Gumičky stěračů
Stěrače mají v zimním období většinou mnohem více práce než v létě. Na okně jsou často přimrzlé částečky ledu, které způsobují nadměrné opotřebení gumové části stěrače. To že není něco v pořádku, však poznáte sami poměrně jednoduše. Nová gumička setře okno naprosto dokonale, tak že na něm nezůstane žádná šmouha, zato opotřebená, zejména v horní části okna zanechává výrazné množství nečistot. V tomto případě je tedy čas je vyměnit. Cena běžných gumiček se pohybuje podle typu vozu od 300 do 1500 Kč.
Očištění od soli včetně podvozku
V zimě je na silnicích velké množství technické soli, která rozpouští námrazu. Stejně tak ale rozpouští a poškozuje materiály na vašem automobilu, a proto je dobré automobil důkladně vyčistit. Zaměřit byste se měli zejména na vnitřní koberečky, celý exteriér a především podvozek vozu, který je soli vystaven nejvíce. Mytí vozu můžete udělat svépomocí, nebo v automatizované myčce za cenu od 100 do 200 korun podle programu.
Takto ošetřený automobil je perfektně připraven na novou sezónu a nemělo by vás nic nemilého při jeho provozu potkat.