|  TECHNIKA
st 9. července, svátek má Drahoslava, zítra Libuše α Amálie
Auto
Závodní okruh v Le Mans je jeden z nejslavnějších na světě 

Padesátiletí veteráni na nejslavnějším závodu světa. A s největším publikem v historii

09. července 2025 14:59 / Peugeot
 0   0
Jen těžko byste hledali symboličtější místo než slavný Circuit de la Sarthe v Le Mans, kde se už sto let koná vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans. Právě tady Peugeot před zraky 332 tisíc diváků, což je historický rekord, slavnostně odhalil svůj nejnovější přírůstek: elektrický Peugeot E-208 GTi. Doprovázela jej flotila 85 vozů Peugeot 205 GTi, které přijely oslavit návrat slavného jména.

Letos to na okruhu vypadalo jako velká přehlídka ikonických peugeotů. Kromě dvou závodních hypercarů Peugeot 9X8 přivezla značka i pečlivě vybrané historické 205 GTi, z nichž některým už je téměř padesát let, ale stále jsou v perfektní kondici. Všechny se společně seřadily na 13,6 kilometru dlouhé trati a ukázaly, že DNA modelů GTi je stále živé a aktuální. Peugeot tak dokázal v domácím prostředí zaujmout fanoušky motorsportu i milovníky historie.

Velká show pro fanoušky

Oficiální premiéra E-208 GTi proběhla v pátek 13. června za účasti vedení značky, odborných novinářů i majitelů vybraných 205 GTi. Vrchol přišel až následující den, těsně před startem 24hodinovky. Historické vozy 205 GTi doprovodily nový elektrický hatchback na slavnostní promenádě kolem celého okruhu a sklidily obrovské ovace. Speciálním momentem bylo zapojení historicky prvního vyrobeného 205 GTi, který Peugeot zapůjčil z muzea Aventure Peugeot. Za volant usedl Jean-Marc Finot, šéf divize motorsportu, jenž se před čtyřiceti lety podílel na vývoji původního 205 GTi a nyní vedl také návrh elektrického nástupce.

Technika, která ctí jméno GTi

Nový Peugeot E-208 GTi je logickým pokračovatelem tradice sportovních hatchbacků. Navržený v dílnách Peugeot Sport přináší do segmentu B elektrických kompaktních aut výkon 280 koní a zrychlení na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy. Automobilka přitom zachovala základní charakteristiky, které proslavily legendární GTi: kompaktní rozměry, sníženou karoserii o 30 mm, rozšířený rozchod kol a speciálně odladěný sportovní podvozek. Ten přenáší radost z jízdy zpět do rukou řidiče a zajišťuje precizní reakce ve všech situacích.

Design vozu nezapomíná na odkaz slavného předchůdce. Stylové červené linky na karoserii, sportovní difuzor, specifická 18palcová kola s perforovanou strukturou inspirovanou děrovanými disky 205 GTi a červené detaily v interiéru — to vše připomíná historii, ale v moderním a neokázalém balení.

Budoucnost bez kompromisů

Před téměř padesáti lety stanovil Peugeot 205 GTi standard pro sportovní hatchbacky. Nový E-208 GTi na něj plynule navazuje — tentokrát s nulovými emisemi a nejnovějšími technologiemi. Přesto si zachovává ducha, díky kterému vozy GTi vždy vzbuzovaly emoce a respekt. Kompaktní rozměry, skvěle vyladěné řízení a radost za volantem zůstávají prioritou, stejně jako decentní, ale sebevědomý design, který neprovokuje, ale nepřehlédnete ho.

Přehlídka na Circuit de la Sarthe nebyla jen efektní show. Byla především potvrzením, že Peugeot se nebojí ani v elektrické éře nabízet vozy, které osloví opravdové řidiče a fanoušky sportovní jízdy. Značka dala jasně najevo, že písmena GTi budou i v budoucnu symbolem potěšení z řízení — bez ohledu na to, zda pod kapotou bublá benzinový motor, nebo tiše pracuje moderní elektromotor.

Zdroj: Peugeot

Fotogalerie
Anna Novotná | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu