|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Auto
Speciál poháněl devatenácti litrový motor 

Nejsilnější Tatra v historii. Tento speciál táhl dopravní letouny vážící stovky tun

21. července 2022 10:29 / ČSA
 0   0
Kopřivnická Tatra je díky svým pokrokovým a unikátním technologiím legendou v oblasti vývoje těžkých vozidel. Během dlouhé historie tohoto výrobce vznikla také řada unikátů. Jedním z nich je letištní tahač Tatra 815 TPL, který vznikl na objednávku ČSA.

Vozy Tatra si získaly po celém světě pověst spolehlivých a hlavně odolných pracantů i v těch nejtěžších podmínkách. Na unikátním tatrováckém podvozku vznikla také celá řada vojenských a závodních speciálů, které se proslavily několikanásobným vítězstvím v legendárním závodu Dakar.

Jeden z nejpozoruhodnějších strojů, který vyjel z kopřivnické továrny, je letištní tahač Tatra 815 TPL. Tento speciál vznikl v roce 1987 na objednávku ČSA, kdy národní letecký dopravce vypsal takzvaný tematický úkol, jehož cílem bylo získat silný tahač letadel, který by zvládl po letištní dráze pohybovat i těmi nejtěžšími letouny. Do té doby se u nás v roli letištních tahačů totiž používala sériová vozidla Tatra 813 6x6, 815 nebo Tatra 141.

Zastaralá technika pojíždění

Tyto letištní tahače byly nezbytné při stání letadel na stojánce čumákem k odbavovací hale. Dříve totiž většina letadel pojížděla přední částí k letištní hale a teprve poté se otáčela o 180 stupňů, přičemž k hale byla natočena ocasem. Tento způsob se přestal ve světě využívat koncem 60. let v souvislosti s problematickým spouštěním motorů, kdy spaliny mířily přímo na letištní halu.

V zadání ČSA byly jasné požadavky, které kladly důraz zejména na výšku a tažnou sílu. Vozidlo podle specifikací nemělo přesáhnout výšku dva metry a muselo být schopné táhnout letadlo o hmotnosti 230 tisíc kilogramů. Konstruktéři Tatry zadání splnili a stvořili letištní monstrum, které dokázalo po dráze táhnout letoun o celkové váze 405 tisíc kilogramů.

Poháněl ji obří motor

Téměř osmimetrová Tatra 815 TPL vážila 28 tun a poháněl ji devatenáctilitrový vzduchem chlazený dvanáctiválec o výkonu 235 kW. Tento pokrokový vůz si tak dokázal poradit s jakýmkoliv strojem, který na pražském letišti přistál. Důkazem je také test, kterému byla Tatra 815 TPL podrobena, když dokázala bez problémů táhnout v té době největší transportní letadlo An 124 Ruslan, které bylo plně naloženo na svou maximální vzletovou hmotnost 405 tun. Dále čtěte: (Tatra představila nové hasičské speciály. Nové vozy představují vrchol hasičské techniky).

Zdroj: Wikipedia, iDnes

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Témata: Tatra, letiště, ČSA, letadlo
Zavřít reklamu