út 14. května, svátek má Bonifác, zítra Žofie
Menší sopky mohou v určitých lokalitách napáchat nedozírné škody

Vědci odhalili slabá místa na Zemi, která se snadno mohou stát spouští celosvětové krize

18. srpna 2021 12:44 / Depositphotos
Sopečné erupce dokáží pohřbít celá města, dlouhé měsíce znemožnit slunci pronikat na zemský povrch a způsobit mnoho dalších komplikací. Pokud však jde o největší vulkanické hrozby, tak se vědci většinou obávali nesprávných sopek. Nový výzkum mezinárodního týmu vědců totiž ukazuje místa, která jsou sopkami ohrožena nejvíce.

Když před asi 600 tisíci lety vybuchl vulkán v Yellowstone, popelem pokryl téměř polovinu Severní Ameriky. Pokud by erupce těchto rozměrů nastala v současnosti, měla by nedozírné ekologické, ale i ekonomické důsledky nejen pro Spojené státy ale mnoho dalších zemí. Nutno také říci, že tento supervulkán ještě zdaleka nevyhasl, a je tak otázkou času, kdy dojde k další mohutné erupci.

Na světě existuje několik dřímajících supervulkánů podobných rozměrů, které vědci bedlivě monitorují. Kdy a v jaké míře tyto supervulkány explodují, je však těžké předpovědět. Podle výzkumného týmu vedeného geology z Cambridgské univerzity bychom však pozornost neměli zaměřit na supervulkány, protože jejich erupce je v blízké době velice nepravděpodobná. Namísto obav z masivní erupce bychom se měli mít na pozoru před erupcemi v extrémně problematických místech naší planety, kde mohou vzniknout obří přírodní katastrofy.

Není sopka jako sopka

Zářným příkladem takového místa může být například Island, kde v roce 2010 vybuchla poměrně nenápadná sopka. Obří mračna popela vulkánu Eyjafjallajökull si však vynutila uzavření leteckého prostoru nad západní Evropou, což vedlo k ekonomickým ztrátám v hodnotě 5 miliard dolarů (více než 100 miliard korun). Oproti tomu když v roce 1991 nastala stonásobně větší erupce sopky Mount Pinatubo na Filipínách v odlehlé lokalitě, byl její dopad na globální ekonomiku i po zohlednění inflace sedmkrát nižší.

Strategická místa na planetě

Vědci proto porovnávali rozmístění vulkanicky značně aktivních oblastí s lokalitami, které jsou kriticky důležité pro globální infrastrukturu. Zjistili, že existuje sedm míst, kde by i průměrná erupce dokázala spustit dominový efekt vedoucí ke světové krizi. Jedním z těchto míst je severní Havaj, kde se v sousedství světového lídra v produkci elektronických čipů, Spojených států, nachází hned několik aktivních sopek. Jejich probuzení by podle studie dokázalo zcela ochromit technologický průmysl.

Další kritickou oblastí je Středomoří. Sopky Vesuv a Santorini jsou podle britsko-izraelského týmu schopné přetrhat sítě podmořských komunikačních kabelů a zablokovat Suezský průplav. Co by znamenalo zablokování průplavu, si lze snadno představit z událostí minulých měsíců, kdy bylo spojení mezi oceány zablokováno obří nákladní lodí Evergiven. Další kriticky zranitelnou oblastí je Luzonský průliv nedaleko jihočínského pobřeží. Nejde jen o centrum obchodu, ale i komunikační uzel, kterým prochází většina podmořských komunikačních kabelů spojujících Čínu, Hongkong, Taiwan, Jižní Koreu a Japonsko. Dále čtěte: (Společnost Apple bude skenovat fotografie ve vašem telefonu. Funkce s dobrým úmyslem může být snadno zneužita).

Zdroj: Nature.