|  ZPRÁVY
út 14. května, svátek má Bonifác, zítra Žofie
Domácí
Roušky, respirátory a masky jsou momentálně nedostatkové zboží 

Překupníci s maskami proti koronaviru vydělávají i pětinásobky původní ceny

30. ledna 2020 06:54 / Ilustrační foto
 8   0
Na válce a nemoci se dobře vydělává. Bohužel. I v českých obchodech jsou v těchto dnech a hodinách k vidění Asiaté, kteří masivně skupují roušky, masky či respirátory, které mají údajně chránit před nákazou koronavirem. Zdá se, že je mnohdy posílají do domoviny, třeba příbuzným. V Číně a dalších asijských zemích jde totiž momentálně o nedostatkové zboží.

Počet lidí, kteří na infekci koronavirem zemřeli, každým dnem narůstá o desítky, což hysterii umocňuje. Ale tím pádem také zisky překupníků. Část těch, kteří masky či respirátory nakupují, na nich, resp. na strachu z globální pandemie, totiž hodlá jen a pouze vydělávat.

Sháňka po maskách proti koronaviru rapidně narůstá nejen v Asii, ale celosvětově, od Kalifornie přes Prahu po Peking. Na Amazonu či Alibabě jsou aktuálně zásoby těchto masek mnohdy zcela vyprodány, jak informovala agentura Bloomberg. V Číně, Hong Kongu nebo Singapuru lidé tvoří dlouhé fronty před lékárnami, aby si masky zajistili. Jistý nápor na lékárny je patrný také v ČR už od pondělí.

"Zvláště populární je maska N95 od společnosti 3M. Balení dvaceti těchto masek stálo původně 38 singapurských dolarů. Nyní, v době rostoucího strachu z koronaviru a v době celosvětového vykupování zásob, stojí téže, přeprodané balení 288 singapurských dolarů, tedy více než pětinásobek. A to přesto, že lékaři upozorňují, že maska nemusí před koronavirem vlastně vůbec chránit a že důležitější je správná a dostatečná hygiena," konstatoval český ekonom Lukáš Kovanda. K přeprodeji lidé využívají i sociální sítě typu WeChat, což je vlastně „čínský Facebook“. Podle čínských médií se objevily dokonce už i falešné masky, atrapy a nezdařené kopie, zejména právě oblíbeného modelu N95.

"Roušky a masky se se ziskem předprodávaly s oblibou třeba i v Evropě v době šíření prasečí chřipky před deseti lety. Rozvoj sociálních sítí a e-shopů, k němuž do té doby došlo, však nyní dává celé věci dosud nepoznanou dimenzi, dynamiku a rozsáhlost," uzavřel Kovanda.

Helena Malá | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu