|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Věda a technika
Největší letoun světa Antonov-225 Mrija utrpěl během konfliktu na Ukrajině 

Fanoušci největšího létajícího stroje na planetě pláčou. Legenda Antonov-225 Mrija byla možná zničena na ukrajinském letišti

28. února 2022 08:28 / Pixabay
 0   0
Fanoušci letecké techniky s hrůzou sledují zatím nepotvrzené zprávy o možném zničení největšího dopravního letounu na světě Antonov-225 Mrija na ukrajinském letišti. Stroj byl zaparkován na ukrajinském letišti v Hostomelu nedaleko Kyjeva, které padlo do rukou ruských okupantů. Později se však objevily zprávy o tom, že přesný rozsah poškození stroje zatím není znám.

Podle zpráv, které se objevily nejdříve na Twitteru a později je potvrdil i ukrajinský ministr zahraničních věcí Dmytro Kuleba, byl ruskými okupanty poškozen nebo možná i úplně zničen legendární letoun Antonov-225 Mrija. Jedná se o obří stroj, který je největším dopravním letounem na světě, který má velice zajímavou historii.

„Ruští okupanti zničili vlajkovou loď ukrajinského letectva - legendární An-225 Mrija. Stalo se to na letišti Antonov v Hostomelu poblíž Kyjeva,“ uvedl nejdříve výrobce, společnost Ukroboronprom.

Neznámé poškození

Později společnost na Twitteru informovala o tom, že legenda mezi letouny utrpěla poškození neznámého rozsahu, a proto není vyloučeno, že se ho podaří ještě zprovoznit. Technický stav letounu však podle společnosti díky přítomnosti ruských okupantů nelze zjistit.

Letiště Hostomel se nachází nedaleko Kyjeva, ale především v blízkosti výrobního závodu společnosti Antonov. Toto letiště je vybaveno extrémně dlouhou dráhou, která je jedinou v zemi, jež umožňuje obřímu Antonovu-225 přistání a vzlet. V komplexu se také nachází obří hangáry, které umožňují opravu jakéhokoliv letounu. A právě pravý domov tohoto letounu se mu možná stal osudným během bojů ukrajinských vojáků s ruskými jednotkami.

Výjimečné parametry

Antonov An-225 Mrija v kódu NATO „Cossack“ (Kozák) byl strategický nákladní letoun navržený sovětskou konstrukční kanceláří Antonov během 80. let 20. století. Vývoj tohoto obřího stroje měl na starosti vedoucí konstruktér kanceláře Viktor Tolmačov. Obří Antonov byl navržen tak, aby dokázal vzlétnout s celkovou hmotností neuvěřitelných 640 tun. K tomu mu dopomáhala šestice obřích motorů a největší plocha křídel ve světě letadel.

Maximální hmotnost nákladu je stanovena na 250 tun, pokud je umístěn v nákladovém prostoru trupu, nebo 200 tun na hřbetě trupu. Krátce po zmíněné rekonstrukci byl ustanoven dosud nevídaný letecký rekord, když se An-225 vznesl naložen pěticí tanků T-80 ukrajinské armády, přičemž celková hmotnost nákladu činila 253,82 tun. Dále čtěte: (Americké stíhačky s nejmodernějšími technologiemi se stěhují do východoevropských zemí).

Zdroj: Twitter, Business Insider.

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu