Kdy je nutné přezout automobil na zimní pneumatiky a jaký hrozí trest za nedodržení této povinnosti
Podle zákona mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led, námraza, anebo pokud lze předpokládat, že podle předpovědi sněžit bude. Naopak pokud bude i po prvním listopadu hezky s vysokými teplotami, přezouvat nutné není. Jakmile se tedy blíží pokles teplot pod 4 °C, je třeba připravit auto na zimu. Není sice bezpodmínečně nutné mít zimní pneumatiky, ale vyplatí se to. Má to jeden háček a tou jsou úseky označené značkou C 15 a „Zimní výbava,“ na nichž je nazutí zimních pneumatik povinné celý rok.
Letní a zimní pneumatiky mají svá specifika
Přezouvání auta na zimní pneumatiky nepatří k právě populárním činnostem, přesto si mnozí majitelé aut zvládnou vyměnit pneumatiky sami. Jiní ale váhají a nechávají svému vozu trvale letní nebo zimní gumy, často i mnoho let. Rozhodně se to nevyplácí. Letní a zimní pneumatiky mají svá specifika.
Zimní pneu
Zimní pneumatiky vám zajistí potřebnou přilnavost k vozovce. Je to tím, že jejich dezén je hrubší. Vzorek by neměl být hladší než čtyři milimetry. Výrobci používají odlišné systémy lamel a bloků, díky kterým se zvyšuje adheze a omezuje opotřebení. V létě a horku se ale zimní pneumatika opotřebovává více než letní. Kvalitní pneumatiky navíc zajišťují krátkou brzdnou dráhu. Vůz je ve správném obutí ovladatelnější jak na suché, tak mokré i zasněžené silnici.
Zimní pneumatiky jsou často směrové, proto jejich dezén představuje vzor ve tvaru písmene V, který snižuje hluk při jízdě a lépe odvádí rozbředlý sníh. K tomu slouží také středové drážky (obvodové). Navíc má obvykle pětkrát více lamel než letní pneumatika. Rozhodně ale není rozumné nechat na autě zimní pneumatiky i v létě. Docházelo by k jejich zbytečně rychlému opotřebení a celkově nejsou pro teploty v horku stavěné.
Za zimní pneumatiku je ze zákona považována taková, na jejíž bočnici je vyznačeno označení M+S (M-S, M/S, M&S, MS), případně ET, ML, MPT nebo POR. Takové gumy jsou přizpůsobeny použití na zablácených nebo zasněžených površích.
Letní pneu
Běžné letní pneumatiky při nízkých teplotách tvrdnou a stávají se tak méně bezpečné. Celkově jsou tvrdší. Jejich dezén je uzpůsoben rychlému odvodu vody, protože největší letní nástrahou bývá nejen horký asfalt, ale také větší vrstva vody na silnici. Pro mrazivé období jsou letní pneumatiky nevhodné, protože se jim při nízkých teplotách prodlužuje brzdná dráha. Při nízkých teplotách tak méně přilnou a vůz je zejména v zatáčkách špatně ovladatelný. Na sněhu se pak i špatně rozjíždí.
Pokuta za nedodržení povinnosti
Za nedodržení povinnosti zimních pneumatik hrozí řidičům pokuta. Na místě může policista udělit blokovou pokutu až ve výši 2.000 korun, ve správním řízení výše pokuty může vzrůst až na 2.500 Kč.
Vyšší trest může napáchat případná nehoda v zimním období na letních nebo sjetých pneumatikách. V takovém případě totiž pojišťovna může po viníkovi havárie požadovat zaplacení části peněz, které z pojištění vyplatila na úhradu škody. Psali jsme také: Restaurování starých aut. Pro někoho hobby, pro jiného zajímavá investice.