|  ZPRÁVY
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Domácí
Češi při koupi nemovitosti často neřeší její skutečný stav 

Každá třetí kupovaná nemovitost má skryté vady. Na co si dát největší pozor?

25. prosince 2017 05:32 / Pixabay
 0   1
Každá třetí prodaná nemovitost v Česku má skryté vady. Vyplývá to z údajů společnosti Zdravá nemovitost. Po celé republice přitom ročně proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů.

Češi se ale o technický stav bydlení příliš nezajímají. Podle průzkumu agentury Response Now si informace zjišťuje jen necelých deset procent dotázaných. Mezi nejčastější závady bytů patří například nefunkční odpady, vlhké stropy nebo taky špatně provedené parapety u oken.

„Ty plechy, které tam jsou, jsou často velice špatně osazeny, špatně utěsněny na to boční ostění. A velice často může docházet k tomu, že těmito netěsnostmi zatéká voda. Další takovou vadou, která je poměrně častá u starších objektů, je to, že když má suterén, tak do toho suterénu zatéká,“ dodává hlavní inspektor sdružení Nemopas Radim Mařík.

Při zjištění takových závad se kupující můžou obrátit s reklamací přímo na původního majitele. Mají na to pět let od uzavření kupní smlouvy. Kromě slevy, která může dosáhnout i stovek tisíc korun, mají lidé nárok taky na odstranění vad. V závažnějších případech je pak možné od smlouvy úplně odstoupit. A to i tehdy, když si lidé koupí nemovitost přes realitní kancelář. „Pokud makléř svou radou nebo doporučením způsobí škodu, nese za ní zodpovědnost. Pro případný spor kvůli reklamaci je však zodpovědný původní majitel. Zda původní majitel bude vyžadovat náhradu po realitní kanceláři, je pouze na něm,“ říká Radiožurnálu zakladatel společnosti Zdravá nemovitost Michal Flachs.

Přes polovinu všech obchodů s nemovitostmi přitom v Česku probíhá prostřednictvím realitních kanceláří. Ne všichni makléři ale mají odbornou kvalifikaci nebo dlouholetou praxi. Zákon totiž nic takového nenařizuje. V Česku je přitom podle statistiků evidováno přes 14 tisíc realitních makléřů.

„Kredit realitního makléře je u nás stále nízký a spousta klientů vnímá makléře jako nutné zlo. Myslím si, že je to tím, že spousta makléřů pracuje hlavně pro provizi a nepracuje pro klienta,“ popisuje výkonný ředitel Reality IQ Ondřej Mašín. Často tak dochází k případům, že se makléři o technický stav nabízené nemovitosti vůbec nezajímají a klient se tak o možných vadách nedozví.

Kontrolu přitom může zajistit technický inspektor, který dokáže defekty odhalit. Například v západních zemích je technická inspekce běžnou součástí prodeje. A třeba ve Spojených státech figuruje ve zhruba 90 procentech prodejů.

Ilona Cílková | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu