|  HOBBY
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Ostatní
Základní servis kola zvládnete udělat i sami 

Nezapomeňte připravit kolo na jarní sezonu. Obejdete se i bez servisu

16. dubna 2021 13:11 / Depositphotos
 0   0
S profesionálním servisem kol je to v této době hodně složité. Když provozovny nejsou zavřené, mají obvykle tolik práce, že zdaleka nestihnou obsloužit všechny zájemce. Pokud i vy máte doma kolo, které je třeba po zimní přestávce připravit na novou sezonu, máme pro vás několik tipů, jak si provést servis kola svépomocí.

Profesionální servis je sice lepší, ale pokud to situace nedovolí, je třeba se bez něj obejít. I tak byste se ale svému kolu měli podívat na zoubek. Řadu věcí si zvládnete vyřešit i sami doma.

Dopumpujte kola

Je jasné, že pokud vaše kolo celou zimu stálo ve sklepě či garáži, bude nutné pneumatiky dofouknout. Pokud máte možnost, využijte přístroj na dofouknutí pneumatik, který bývá součástí některých čerpacích stanic. Budete mít tak lepší představu o tom, kolik atmosfér v pneumatikách máte. Není totiž dobré kola zbytečně přehušťovat, ale ani málo vzduchu v pneumatikách není ideální. Při podhuštění často dochází k defektům, při přehuštění zase ztrácí dezén pláště své jízdní vlastnosti.

Podle odborníků záleží na tom, jaký typ kola máte a také kolik kilogramů vážíte. Silniční kolo je ideální hustit na 8 až 10 atmosfér, trekingové (krosové) kolo na 4 až 6 atmosfér a horské kolo na 2 až 3 atmosféry. Tyto hodnoty jsou vhodné pro zhruba 70 kilogramů těžkého jezdce. S přibývající hmotností pláště lehce přehustěte, naopak s nižší hmotností podhustěte.

Zkontrolujte brzdy

Z bezpečnostního hlediska je stav brzd na kole velmi zásadní. Proto se zaměřte na špalky brzdící o ráfek a zkontrolujte, zda mají dostatek gumy pro brždění. Pokud brzdy v záběru vydávají kovový zvuk, je to jasný signál pro nutnou výměnu. Kromě toho, že vám hrozí s nefunkčními brzdami úraz, můžete také zničit celý ráfek kola.

Nezapomeňte ověřit také stav ocelových lanek. Pokud jsou roztřepená, je třeba kolo svěřit do rukou profesionálů v servisu. Stejně tak se servisu zřejmě nevyhnete, pokud máte na kole kotoučové brzdy, které mají brzdové destičky uvnitř brzdového třmene.

Kdo maže, ten jede

Vaší pozornosti by neměl uniknout ani řetez. Pokud je špinavý, očistěte jej přípravkem, který je k tomu určený. Pak řetěz dobře promažte a zbytky oleje otřete hadrem do sucha. Hustým olejům se ale vyhněte širokým obloukem. Snižují totiž životnost řetězu, protože se na ně zachytává prach, který následně řetěz brousí.

Utáhněte šrouby

Na kole je třeba také dotáhnout šrouby. To už ale vyžaduje více cviku a zkušeností, protože lehké slitiny kovů, ze kterých jsou současná kola vyrobena, jsou velmi náchylné na přílišné utažení. Pokud to přeženete, můžete zničit závit například v rámu. Pokud si nejste jistí, přenechejte tuto práci odborníkům. Nebo postupujte podle pokynů výrobce, které uvádí v návodu.

Bezpečnostní prvky

Nakonec zkontrolujte funkčnost všech bezpečnostních prvků, především stav baterií v blikačkách, případně funkčnost žárovek a dynama. Nepodceňte ani kvalitu gripů (madel na řídítkách), je důležitá pro bezpečnou a pohodovou jízdu. Gumové gripy déle vydrží a méně kloužou, ale pokud upřednostňujete komfort jízdy, jsou ideální gripy pěnové.

Kolo umyjte

O tom, že je třeba i kolo občas umýt, není snad třeba mluvit. Jenže i v takto zdánlivě banální činnosti řada lidí dělá chyby. Rozhodně nepoužívejte odmašťovače ani přípravky na mytí nádobí, které zbytečně odmastí i to, co mastné být má. Pozor také na vysokotlaké čističe, na kola moc vhodné nejsou. Kolo také nikdy neutírejte do sucha, drobný prach totiž působí jako brusná pasta. Kolo sice bude vypadat čistě, ale můžete si tímto postupem zničit lak. O tom, jak opravit píchlou duši, když u sebe nemáte sadu na opravení, jsme psali zde.

Fotogalerie
Helena Malá | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu